KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych

KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych

Poradnik „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych” wyjaśnia, jak funkcjonuje Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz jakie konsekwencje dla jednostek sektora finansów publicznych ma obowiązek korzystania z KSeF od 1 lutego 2026 r. Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, skarbnicy, główni księgowi, pracownicy działów księgowo-finansowych oraz centrów usług wspólnych dowiedzą się z publikacji, jak korzystać z KSeF oraz jakie działania podjąć, aby wdrożyć KSeF w swoich jednostkach.

pełny opis expand_more

Promocja! Rabat 20%!

79,20 99 zł

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 99 zł

local_shipping PRZEDSPRZEDAŻ
Wysyłka po 15 października 2025 roku

Koszt dostawy od 7,90 zł

OPIS PRODUKTU

OPIS PRODUKTU

close

W 2026 r. jednostki czeka rewolucja w fakturowaniu. Obligatoryjne stanie się wystawianie i odbiór faktur oraz ich korygowanie za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), tj. specjalnego, centralnego systemu teleinformatycznego.

Obowiązkowy KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. Przewidziane okresy przejściowe odraczają jedynie obowiązek wystawiania faktur – do 1 kwietnia 2026 r. w przypadku podatników, u których łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku nie przekroczyła w 2024 r. 200 mln zł.

Jednostki sektora finansów publicznych muszą być gotowe do odbioru faktur od 1 lutego 2026 r., co oznacza, że wszystkie formalności powinny zostać zakończone najpóźniej do piątku 30 stycznia 2026 r., ponieważ 31 stycznia przypada w sobotę, a 1 lutego w niedzielę – dni wolne od pracy.

Co wyjaśnia poradnik „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych”?

Wdrożenie KSeF jest przedsięwzięciem złożonym, dlatego jednostki powinny jak najszybciej przygotować się do zmian i nowości w fakturowaniu. Książka „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych” to niezbędne narzędzie, które krok po kroku przeprowadzi przez ten proces. W poradniku kompleksowo wyjaśniono, jak funkcjonuje Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz jakie konsekwencje dla jednostek sektora finansów publicznych ma obowiązek korzystania z KSeF od 1 lutego 2026 r. Przystępnie przedstawiono istotne kwestie związane z wdrożeniem KSeF w sektorze publicznym – takie jak nadawanie uprawnień dostępu, zmiany w procedurach obiegu faktur i dokumentów z nimi związanych oraz zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych.

Czego dowiesz się z poradnika „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych”?

Z poradnika „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych” dowiesz się m.in.:

  • od kiedy jednostki będą musiały obowiązkowo posługiwać się KSeF;
  • czy forma papierowa faktur zostanie całkowicie wyeliminowana;
  • jakie będą obowiązywały zasady wystawiania, przesyłania, odbierania i dekretowania oraz korygowania i przechowywania faktur;
  • jakie są metody uwierzytelniania się w KSeF oraz którym pracownikom i jak nadać uprawnienia do KSeF;
  • jakie rozwiązania przewidziano dla jednostek organizacyjnych JST (posługujących się wspólnym NIP jednostki nadrzędnej), aby faktury trafiały bezpośrednio do właściwej jednostki, co pozwoli uniknąć opóźnień w płatnościach oraz ewentualnych konsekwencji związanych z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych;
  • jakie dokumenty będą nadal przesyłane poza KSeF;
  • jakie kary grożą za niedopełnienie obowiązków związanych z KSeF.

Publikacja „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych” została przygotowana z myślą o potrzebach i wyzwaniach jednostek sektora finansów publicznych, tym JST i ich jednostek organizacyjnych. Autorzy skoncentrowali się na specyfice działania KSeF w JST, uwzględniając centralizację VAT, strukturę jednostek podległych oraz liczne problemy – takie jak przypisywanie faktur do konkretnych jednostek organizacyjnych (szkół, przedszkoli, ośrodków pomocy społecznej czy zakładu budżetowego) w ramach jednego numeru NIP. Zmiany w JST będą co najmniej tak poważne jak te, które były wdrażane przed 2017 r. w związku z obowiązkową centralizacją rozliczeń VAT.

W poradniku omówiono każdy etap wdrożenia – od pierwszych przygotowań technicznych, przez zmiany organizacyjne i prawne, aż po szczegółowe zasady funkcjonowania systemu w praktyce.

KSeF w sektorze finansów publicznych: Masz wątpliwości? Kup poradnik, dzięki któremu z sukcesem wdrożysz KSeF w JST!

Tylko w poradniku unikatowe pytania z praktyki księgowych, na które musisz znać odpowiedzi, aby z powodzeniem wdrożyć KSeF w swojej jednostce.

O co pytają księgowi w zakresie KSeF?

Przykładowe pytania, na które znajdziesz odpowiedzi w poradniku!

  1. Czy faktury pobrane z KSeF trzeba drukować i opisywać, jeśli program księgowy będzie umożliwiał ich zaczytywanie i dekretowanie?
  2. Czy ustalony ustawowo próg 200 mln zł brutto, który determinuje termin wdrożenia KSeF w JST, należy ustalać osobno dla każdej jednostki organizacyjnej JST, czy liczyć dla całej JST łącznie (z uwzględnieniem wszystkich jej jednostek, np. szkół, przedszkoli, ośrodków pomocy społecznej)?
  3. Ponieważ ustawodawca nie przewidział wysyłania powiadomień z KSeF do odbiorcy, skąd zatem księgowy ma wiedzieć, że w systemie pojawiła się faktura?
  4. Czy jednostki organizacyjne gminy (szkoła, przedszkole, gminny ośrodek pomocy społecznej, samorządowy zakład gospodarki komunalnej) muszą wystąpić same o nadanie uprawnień do wystawiania faktur w KSeF, czy powinna to zrobić jednostka nadrzędna, czyli gmina?
  5. KSeF a centralizacja VAT w powiecie: kto składa ZAW-FA w przypadku jednostek, które nie są objęte centralizacją – powiat czy jednostki wyłączone z centralizacji?
  6. Czy jest jakaś możliwość, aby podzielić się uprawnieniami w jednostce, np. między poszczególnymi wydziałami jednostki budżetowej (wydział finansowy, wydział inwestycyjny)?

Czego dotyczą przykłady pokazane w poradniku „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych”?

Całość jest zilustrowana ponad 80 przykładami z praktycznym podejściem do wdrażania KSeF w sektorze finansów publicznych. Odpowiedziano w nich m.in. na pytania:

  • Jakie pozycje sprzedaży JST powinna wliczać przy ustalaniu całkowitej wartości sprzedaży JST na potrzeby określenia, czy JST przekroczyła ustawowy próg 200 mln zł brutto?
  • Czy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ), niebędący podatnikiem VAT, jest zobowiązany do korzystania z KSeF w przypadku wystawiania rachunków dla NFZ lub dla osób fizycznych?
  • Jak skonfigurować model uprawnień JST w aplikacji KSeF?
  • Czy jest możliwość podziału uprawnień w KSeF zgodnie z hierarchią w jednostce budżetowej?

Dla kogo przeznaczony jest poradnik w zakresie KSeF?

Z publikacji „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych” kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, skarbnicy, główni księgowi, pracownicy działów księgowo-finansowych oraz centrów usług wspólnych dowiedzą się, jak korzystać z KSeF oraz jakie działania należy podjąć, aby z sukcesem wdrożyć KSeF w swoich jednostkach.

Jakie są atuty publikacji „KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych”?

  • Ponad 80 praktycznych przykładów pokazujących krok po kroku, jak wdrożyć KSeF, co ułatwia zrozumienie i zastosowanie przepisów w codziennej pracy.
  • Wskazanie najczęstszych problemów, jakie mogą napotkać jednostki samorządu terytorialnego.
  • Gotowe podpowiedzi, które ułatwią dostosowanie systemów i procedur wewnętrznych.
  • Przykładowe zapisy do umów z kontrahentami oraz wzory pism informacyjnych, które pomogą zobowiązać dostawców do prawidłowego adresowania faktur, co pozwoli uniknąć chaosu i opóźnień w płatnościach.
  • Praktyczne wskazówki dla kierowników jednostek, głównych księgowych, działów prawnych i informatycznych.

OPIS PRODUKTU arrow_forward_ios

AUTORZY arrow_forward_ios

AUTORZY

close

Janina Fornalik

Klaudyna Matusiak-Frey

Krzysztof Jaros

Dane szczegółowe arrow_forward_ios

Dane szczegółowe

close

Wydawca

Infor PL S.A.

Data wydania

2025-10-15

Liczba stron

128

EAN

9788382688399

DOSTAWA arrow_forward_ios

koszt i czas wysyłki

close

Prenumerata czasopism

Po złożeniu zamówienia wysyłka prenumeraty zostanie uruchomiona zgodnie z cyklem wydawniczym i okresem na jaki złożono zamówienie. Koszty wysyłki czasopism pokrywa wydawca.

Publikacje książkowe, wydawnictwa jednorazowe oraz wydania pojedyncze czasopism

Zamówione książki zostaną dostarczone na adres podany w trakcie składania zamówienia. W przypadku książek wysyłka zostanie uruchomiona po zarejestrowaniu płatności. Wysyłka do książek z formą płatności "płatne przy odbiorze" jest uruchamiana po złożeniu zamówienia

Całkowity czas dostawy książek jest sumą czasu wysyłki podanego przy produkcie i przewidywanego czasu dostawy przez firmę zewnętrzną podanego w poniższej tabeli (plus czas potrzebny na opłatę zamówienia, w przypadku książek innych wydawców niż INFOR) .

Cennik i czas dostawy na terenie Polski:

Sposób dostawy Przewidywany czas wysyłki Koszt dostawy książek, publikacji jednorazowych oraz wydań pojedynczych czasopism 

Poczta Polska

Płatność przelewem lub kartą

 do 6 dni roboczych  7,90 zł

Poczta Polska

Płatność przy odbiorze

do 6 dni roboczych 12, 90 zł 

Przesyłka kurierska

Płatność przelewem lub kartą

 1 dzień roboczy 12 zł 

Przesyłka kurierska

Płatność przy odbiorze

1 dzień roboczy  17 zł 

InPost Paczkomat

Płatność przelewem lub kartą

 1 dzień roboczy 11,90 zł 

InPost Paczkomat

Płatność przy odbiorze

1 dzień roboczy  11,90 zł 




Jeśli wartość zamówienia publikacji książkowych przekroczy 99 zł, koszt dostawy będzie wynosił 0 zł.

Serwisy internetowe oraz publikacje typu e-book

Zamówione produkty są dostępne bezpośrednio po złożeniu zamówienia. W celu skorzystania z zamówionej publikacji zaloguj się do naszego sklepu, przejdź do obszaru Twoje Konto, wybierz zamówiony tytuł i kliknij w przycisk wejdź lub pobierz.

UZYSKAJ POMOC arrow_forward_ios

POMOC

close

Zapraszamy do kontaktu z pracownikami firmy INFOR PL S.A.

Jeżeli mają Państwo jakikolwiek problem, wątpliwości, pytania związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego, umieszczoną w nim ofertą produktową, realizacją zamówień czy płatnościami nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00

FORMULARZ KONTAKTOWY

Pola oznaczone gwiazdką (*) są obowiązkowe

Możesz się z nami również skontaktować:

Telefonicznie:
801 626 666
22 761 30 99

Pocztą elektroniczną:
bok@infor.pl

Listownie:
INFOR PL S.A
BIURO OBSŁUGI KLIENTA
01-066 Warszawa
ul. Burakowska 14

Polecane produkty